Eva Pons. Professora de dret constitucional a la Universitat de Barcelona i especialista en drets lingüístics. És coordinadora de l’àrea de dret i membre de l’equip rector de la Universitat Catalana d’Estiu 2015.
Ja havies vingut a l’UCE fa més de deu anys i ara repeteixes…
Sí. Vaig venir l’any 2003, al curs Les formes d’articulació composta de nacions i regions. En aquells moments encara es parlava de possibles encaixos de Catalunya dins de l’Estat espanyol, del federalisme… Jo hi vaig parlar sobre Bèlgica i Itàlia. El canvi del curs és simptomàtic de com han evolucionat les coses en aquests anys.
Ara coordines el curs Una Constitució per a Catalunya: propostes a debat. Què trobarem en aquest curs?
En aquest temps el debat constitucional s’ha centrat en el dret a decidir. Al curs no parlarem tant de possibles continguts de la Constitució Catalana sinó sobre les diferents dimensions del dret a decidir. Al final de tot farem una taula rodona, on possiblement sí que entrarem en algun contingut.
La primera sessió es diu El procés constituent és legítim? Ho és?
És el que volem demostrar. Estudiarem les diferents teories en què es pot basar la legitimitat d’aquest nou dret a decidir, que és un dret que encara no està gaire formalitzat en el dret internacional. A partir de diversos pronunciaments de tribunals internacionals s’està forjant aquest nou dret.
El ‘dret a decidir’ i el ‘dret d’autodeterminació’ són el mateix?
Tal com està recollit per les Nacions Unides, el dret d’autodeterminació es redueix als pobles colonitzats i ocupats militarment. El dret a decidir és el dret d’una comunitat a decidir el seu futur polític i pot incloure el dret a la secessió. És un nou dret fonamentat en un principi democràtic i en altres drets derivats fonamentats en pronunciaments de diversos organismes internacionals i d’alguns estats. En aquest sentit són molt importants les experiències del Quebec, d’Escòcia de Kosovo…
Els curs es planteja amb la voluntat d’arribar a algunes conclusions?
Jo crec que sí. Em sembla que el sol fet d’haver reunit aquests ponents ja és un èxit. Es podrà donar una visió acadèmica molt sòlida de quin és l’estat actual, de quins són els arguments del dret a decidir i de quina és la manera de canalitzar-lo.
Tu imparteixes la sessió sobre Constitució i llengua.
Aquesta és, potser, l’única sessió que surt de la línia del curs i entra en els continguts. El tema de la llengua és molt sensible i hi ha molt debat sobre si hi ha d’haver una llengua oficial o dues. O cap. La constitució provisional segurament no oficialitzarà cap llengua. Exposaré les implicacions jurídiques que suposaria declarar el català única llengua oficial i reconèixer les altres llengües, i les que tindria declarar la cooficialitat entre el català i el castellà.